A Half Life annak idején megreformálta az FPS játékokat. Ugyanis az volt az első FPS, amelyben nem csak annyi volt a célunk, hogy menjünk és daráljunk, hanem történettel, logikai feladványokkal és párbeszéddel kibővítették az előbbit. A játék sikeres volt, ennek ellenére vagy 6 évet kellett várni a folytatásra.
10 évvel később...
Ugyebár az első részben a mindenlébekanál elméleti fizikusunk portált nyitott egy idegen bolygóra, és az ottaniak jobbnak látták elhagyni a bolygót, ha már ott úgyis szolgaság van. Persze Freeman megállítja őket, legyőzi az ottani Combine helytartót, mely hatására bezárul a portál, minket pedig egy cseppet sem szimpatikus aktatáskás úriember sztázisba tett. A játék 10 évvel később veszi fel a fonalat, a földet megszállta a Combine, az embereket pedig elnyomják, és a földet felosztják egymástól távol lévő várásokra. Mi a 17-es városba érkezünk meg, amit DR. Breen a Black Mesa adminisztrátora irányít. Persze mi most se fogunk nyugton maradni (valamint G-man se azért küldött vissza), így elég hamar megtalálnak minket korábbi ismerőseink (Barney, Isaac), és mire felfognánk, hogy mi történik, már rajtunk díszeleg a H.E.V. mark 5, és már megint a túlerő ellen küzdünk. Azonban Dr. Breen-hez elég hosszú az út, így előbb hajókázunk egyet a kanálisba, megjárunk egy zombiktól hemzsegő kísértetvárost, autókázunk egyet egy elhagyatott autópályán és börtönbe megyünk az ellenállás vezetőjéért.
Régi ismerősök
Most nem az első részben megismert kollégákra utalok, hanem a mordályokra. Ugyanis többségük ismét megjelenik pl.: a (kedvencem) shotgun (csak más „bőrben), a bikaerős hatlövetű, de vannak újjak is (pl.: a combine kommandósok standard fegyvere:) az impulzuspuska. Alapjába véve mind az 6 kategóriába 2-2 fegyver van (kivéve a 6. kategória), és néhány fegyvernek van 2. tüzelési módja is (gránátvető, energiagömb), amikkel érdemes vigyázni, mert nem találunk hozzájuk lőszert minden sarkon.
Valamint megjelenik az egyik olyan fegyver, ami érthetetlen, hogy eddig elkerülte az FPS-eket: a gravygun. A nevéből eredendően a gravitációt manipulálhatjuk vele, úgy értve, hogy magunkhoz „szívhatjuk” ami mozdítható, és ki is lőhetjük. Érdemes begyakorolni a használatát, ugyanis a legtöbb logikai feladvány vele lesz kapcsolatos, valamint hihetetlen nagy segítséget tud jelenteni a harcban (arról nem is beszélve, hogy megmarad a drága golyó).
Életünk megkeserítői
A legtöbb rémség, visszaköszön az elöző részből, de nem feltétlenül a megszokott oldalukon. Ugyanis vortigaunt-okat felszabadítottuk, így azóta már a Combine elpusztításán fáradoznak (néha fel is töltik a ruhánkat). Aztán az elsődleges paraforrás is visszaköszön, vagyis a headcrap illetve a zombi. A Headcrapnál érdemes megemlíteni még, hogy már háromfajta változata is van, így logikusan zombiból is ugyanennyi van. Egyfelől van a „hagyományos”, amelyik a hasán hordja a száját, tőle nem kell félni, mert elég lassú és nem is üt túl nagyot. Aztán van a „gyors” zombi, attól már jobban kell tartani, mivel rendkívül gyors és lerázhatatlan (akárhova utánunk jön), azonkívül már elég erőset tud ütni. Harmadrészt meg van a legidegesítőbb fajta, amelyik a hátán mérgező Headcrabeket szállítja, és előszeretettel hajigálja felénk, de ha már elfogyott a „lőszere”, nem kell félni tőle. Úgy a játék fele környékén találkozunk az Antlionokkal amik a föld alatt élnek, és csak akkor jönnek elő, ha mozgást érzékelnek a felszínen (a’la Tremors). Azonban ami a legjobb az egészbe, egy idő után „dezertálnak” hozzánk, és amolyan végtelen katonával rendelkező hadseregünké válnak (sajnos csak egy fejezet erejéig).
Játékmenet
Mint említettem, hosszú az út Breenig. Nekem Mediumon 12 órába telt, míg eljutottam a végéig, és bár ez nem tűnik soknak, egy percében sem fogunk unatkozni. A készítők eltalálták, hogy mikor kell helyszínt váltani. Azon kívül a játék is elég változatosra sikerült, kisebb logikai feladványok tucatja akasztja meg a játékot. És bár ezek nem nehezek, színesítik a játékmenetet. Azonkívül, kétszer alkalmunk lesz 1-1 fejezet erejéig járműbe pattanni, a gyorsabb közlekedés és combine elleni harc megkönnyítése céljából.
Source
Ugyan ’98-ban a Quake motor volt grafika egyik legmagasabb szintje, 2004-ben már ronda lett volna. Ezért (elvileg a fejlesztés legnagyobb részében) új motort fejlesztettek. Így született meg végül a Source. A 2004-es év egyik legszebb grafikáját előállítani képes motorja. Szerencsére a grafika mellett, az optimalizálásra is fordítottak időt: a menübe mindent részletesen testre szabhatunk, bár egy mai középkategóriás gép elfuttatja maxon, azonkívül a játék igen keveset tölt (bár az igaz hogy sűrűn).
Hangok én zenék
Ugyan Gordon szinkronhangját ismét kispórolták, általánosságba elmondható hogy mindegyik szereplő korához megfelelő szinkronhangot kapott, és mindenki tehetségesen adja elő „magát”. A zenékről hasonlókat tudok elmondani. Dinamikusan változnak a helyzethez megfelelően, azonkívül jelenetenként is változnak. Tökéletes beleélést biztosítva a játékba.
H.E.V.( Hazardous Environment Suit)
Ejtenék még pár szót a páncélunkról is, lévén nélküle percek alatt meghalnánk. A legfontosabb tulajdonsága, hogy az életpontjainkon túl, „neki” is vannak életpontjai, tehát lényegébe tovább tart minket életbe. Azon kívül van beépített futásrásegítője (ugyebár annyi fegyverrel elég nehéz lenne szaladgálni), oxigénbefecskendezője, beépített zseblámpája és a Headcrab méreg ellenanyaga. Fontos tudni, hogy ezek egy energiaforrásból táplálkoznak, így előfordulhat az a kellemetlen eset, hogy egy energiazabáló futás utáni csobbanunk egy jót és elkezdünk fuldoklani.
Értékelés
+ Gordon Freeman (szimpatikus főhős)
+ változatos játékmenet
+ jó hangok, zenék
+ gravitáció + gravigun
+ jól kitalált, hangulatos világ
+ Antlionok irányítása
+ Ravenholm zombiparadicsom
+ Dog
- A légpárnás hajó fura mozgása
- még 1-2 fegyvert berakhattak volna
- az ellenállók MI-je nem túl jó
játékmenet 5/5
hangok és zenék 5/5
játékidő 4/5
hangulat 5/5
grafika 5/5 (2004-ben)
98%
Összességében egy nagyon hangulatos jól kitalált játékkal van dolgunk, amit mindenkinek ajánlok